Dit schrijft het Oerol-krantje er over:
Betoverend Afrikaans portret in luchtacrobatiek
'Balandou’s dorp, in het midden van het Guineese woud, is een rustig dorp. Maar het harmonieuze leven van de dorpsbewoners wordt onderbroken door apen, die vernielingen aanrichten en de oogst verwoesten. Op een avond roept het dorpshoofd alle mannen bijeen. Hij belooft één van zijn dochters ten huwelijk af te staan aan de krijger die de apen te pakken krijgt. Saudieu gaat op jacht….’ (uit: Hugo Zemp. Afrikaanse studieschriften)
In een indrukwekkend decor van een 15 meter hoge boom brengt het Guineese gezelschap Circus Baobab een oude legende tot leven. Enerverende trapezeacts, luchtacrobatiek, dans en wilde percussie vloeien samen in poëtische scènes tussen stam en takken. Een betoverend schouwspel.
18 juni 2007
Baobab voor de halve prijs.....
Oerol wordt professioneler. Oerol wordt groter. Oerol wordt commerciëler. Oerol wordt anders. Het aantal voorstellingen is in vergelijking met vorig jaar flink afgenomen. De capaciteit van het aantal toeschouwers lijkt daarentegen juist gegroeid. Er zijn veel grote voorstellingen. Consessies voor de artistieke inhoud zijn hierbij niet gemaakt, maar financiëel moet het allemaal wel kloppen. De rol van de sponsoren lijkt ook veranderd. Vroeger leek het of de biersponsoren hoofdzakelijk werkten aan een hogere naambekendheid en een positieve beeldvorming, vandaag de dag moet er ook bier verkocht worden; ZonneBRAND factor 25! Bij de voorstelling van Circus Baobab (Le Singe de Saudieu) viel mij ook de biertent op. Er vielen meer dingen op. Vanaf het 2 meter hoge podium rijst een 15 meter hoge Baobabboom omhoog met daarin veel klauterende apen met prachtig trapezewerk en fraaie luchtacrobatiek. En op het podium ook veel spring- en danswerk begeleid door de klanken van het Guinese muziekgezelschap. Het meeste gebeurt op het podium. En daar kunnen de meesten van de ca. 1.000 toeschouwers maar de helft van zien. Om de één of andere (financiële?) reden is er geen tribune! Je kijkt dus zittend vanaf de grond tegen het podium aan. Hierdoor mis je al het voetenwerk en achterop het podium zie je net de koppetjes van de muzikanten. Bovendien staan er aan de rand van het podium een twintigtal monitoren die het zicht nog verder beperken. Jammer voor het publiek en jammer voor de artiesten! Meer foto's van Circus Baobab's "aap van Saudieu" vind je HIER.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten